Vrijwilliger worden?

Interesse in vrijwilligerswerk?

De MaculaVereniging is een vereniging voor en door leden, van vrijwilligers die lokaal bijeenkomsten organiseren, regionaal activiteiten coördineren tot vrijwilligers die landelijk een bijdrage leveren in o.a. het Belteam, de Infolijn, Redactie of Bestuur.

Voor iedereen geldt: vrijwilligerswerk kost tijd, maar levert ook veel op. Je komt in een andere omgeving, leert nieuwe mensen kennen, dan wel je kunt je ervaring uit je werkende bestaan in een nieuwe omgeving toepassen. En het belangrijkste; je help het leven van mensen met macula-degeneratie wat gemakkelijker te maken. En ja, we realiseren ons maar al te goed dat slecht zicht het zijn van vrijwilliger minder makkelijk maakt. Maar zo’n zestigtal vrijwilligers bewijzen dat het heel goed kan!

Wil je ook een steentje bijdragen? Laat het ons dan weten. We zijn o.a. op zoek naar vrijwilligers in de volgende teams:

• Nieuwsredacteur website
    Een team van 3 tot 5 vrijwilligers die ieder op een deelterrein het nieuws volgen. Relevante berichten pikken zij eruit en schrijven daarover een kort nieuwsbericht voor de site van de MaculaVereniging. Vind je het leuk om te schrijven, samen te bepalen hoe we het beste leden en andere geïnteresseerden op de hoogte kunnen houden over de laatste ontwikkelingen op medisch gebied, rond hulpmiddelen of verenigingsactiviteiten? Laat het ons weten.

• Organisator lokale Macula-bijeenkomst.
    Vind je het leuk eens in het kwartaal of eens in de twee maanden in je directe omgeving een aantal lotgenoten te treffen? En wil je zelfs helpen zo’n bijeenkomst te organiseren? We zoeken nog organisatoren voor lokale bijeenkomsten. Vaak weet jij het beste wat een geschikte locatie is. Dit stem je af met de regio coördinator en samen zorg je ervoor dat de leden in de regio worden uitgenodigd. Op de dag zelf ontvang je degene die zich hebben aangemeld. Het is altijd mogelijk hulp te krijgen om zo’n bijeenkomst de eerste keren te organiseren. Check op het kaartje link of er al een bijeenkomst bij je in de buurt is. Mogelijk kan je aansluiten bij degene die het nu organiseert. Dan wel, als er een witte vlek op de kaart is, misschien een mooi moment om jouw woonplaats de nieuwe locatie te laten zijn voor een volgende bijeenkomst. Interesse?

• Web-redacteur
    We zoeken iemand met affiniteit met websites en die het leuk vindt om de site actueel, goed gestructureerd en vindbaar te houden. Het daadwerkelijke beheer wordt gedaan door het bureau MEO. Als web-redacteur stem je intern binnen de vereniging af wat de behoefte is, kom je met voorstellen en bespreek je met MEO hoe de wijzigingen worden doorgevoerd.

• Algemeen bestuurslid
    Het bestuur bestaat op dit moment uit vier personen. Graag zouden we dit uitbreiden tot vijf of zes. Vind je het leuk je bijdrage te leveren aan het opzetten van het beleidsplan en jaarplan van de vereniging? Om het vervolgens samen met de teams van vrijwilligers tot uitvoering te brengen? Misschien is bestuurslid dan iets voor jou. Samen stemmen we af of jouw interesses, ervaring en vaardigheden aansluiten bij het werk dat vanuit het bestuur moet worden gedaan.

Voorgaande is slechts een selectie. Ook als je niet voor langere tijd een bijdrage kunt leveren, geen probleem. Laat het ons ook weten. Of heb je een partner, vriend of kinderen die zeer begaan zijn met het onderwerp. Misschien is voor hem of haar een rol als web-redacteur iets?

Wil je meer weten? Neem contact op met de voorzitter via voorzitter@maculavereniging.nl.
We maken dan een belafspraak om de mogelijkheden door te nemen