Podcasts

Ogenblikje

De MaculaVereniging probeert met een serie podcasts over leven met macula-degeneratie een antwoord te krijgen op de vragen die mensen met MD bezighouden.

beeld met een grijze container blik met ogen erop geplakt met de tekst: ogenblikje

In deze eerste podcast Ogenblikje houden we ons bezig met de vraag: Word ik blind door macula-degeneratie? Het is een tafelgesprek tussen de oogarts Maarten Copper en de bestuursleden Karin Terbraak en Heleen Schoots. De lezers van de maculaVisie kennen Maarten Copper vast vanwege zijn vaste bijdrage in het blad.

Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door Bayer.

In deze podcast gaan Karin Terbraak en Heleen Schoots in gesprek met Hilde van der Aa. Hilde is senior onderzoeker en onderzoekscoördinator en werkzaam bij het UMC Amsterdam en de Robert Coppes Stichting en vertelt in deze podcast over het onderzoek en de behandeling bij angst en depressie

Subklinische klachten van depressie en angst komen bij één op de drie volwassenen met een visuele beperking voor (Van der Aa et al, 2015. Deze klachten geven een aanzienlijke ziektelast en zijn de belangrijkste oorzaak voor het ontwikkelen van een daadwerkelijke depressie en/of angststoornis. (Smit et al, 2008) Daarnaast zijn bewezen effectieve behandelingen om depressie en angststoornissen te voorkomen schaars. Daarvoor is de methode Stepped care ontwikkeld; een stapsgewijze benadering.

Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door Bayer.

In de serie: leven met MD onze derde podcast. ‘Mag ik nog wel autorijden’ Voor deze derde podcast zijn Karin Terbraak en Heleen Schoots in gesprek gegaan met Bart Melis Dankers , één van onze sprekers van het laatste webinar. Mobiliteit wat kan en mag nog als je zicht slecht is?

Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door Bayer.

Natte maculadegeneratie, door een injectie in het oog om de paar weken is het gezichtsvermogen stabiel te houden en de achteruitgang te vertragen met vele jaren. Maar wel erg spannend, een injectie in je oog. Hoe werkt dit en moet je dit wel doen?

Heleen Schoots en Karin Terbraak hebben u, lezer, en mij, schrijver dezes, opnieuw een plezier gedaan met drie nieuwe podcasts bovenop de al bestaande vier. De pas gemaakte nummer 5 is een gezellig, geestig en leerzaam gesprek met optometrist Anton Verrezen. U luistert naar antwoorden op vragen als wat zien we wel en wat zien we niet. En dat is niet hetzelfde voor iedereen die MD heeft.

De verspreiding of concentratie van zonlicht of kunstlicht is belangrijk bijvoorbeeld voor iemand die moeite heeft met traplopen.

Verrassend en belangrijk vond ik ook wat optometrist Anton uitlegt over het verschil tussen de letterkaart en de leestest. Op de heel bekende letterkaart bij de oogarts en in de brillenwinkel staan losse letters in rijtjes. Het gebruik hiervan geeft voor mensen met MD vaak veel te gunstige conclusies over het zicht (“visus”). Velen krijgen een losse letter nog wel enigszins scherp in beeld. Maar het gebruik van een leestest geeft veel nauwkeuriger resultaten want hier gaat het niet om losse letters maar om het vormen van woorden en hele zinnen.

En u krijgt ook nog een goede raad als u naar deze podcast luistert. Gaat u met uw vrouw of vriendin winkelen, laat haar dan opvallende kleding dragen bijvoorbeeld een gele jas en een rode hoed. Om te voorkomen dat u met een andere vrouw thuiskomt. Wat zie ik nou eigenlijk? Voor mij is de samenvatting van deze podcast dat anderen vertellen wat je niet ziet en jij vertelt anderen wat je wel ziet.

– Antoni Brack

Meer podcasts

Logo van podcast platte grond. podcast over pioniers, architecten en andere cowboys.

De openbare ruimte is voor de meeste mensen logisch en redelijk veilig ingericht. De weg die je dagelijks aflegt voelt vanzelfsprekend en vertrouwd. Door gebruik te maken van al je zintuigen – zoals tast, gehoor en zicht – kom je eenvoudig van A naar B. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

René van Es sprak voor dit verhaal met drie mensen die visueel beperkt zijn: Jeroen van Dijk, Heleen Wilke en Simon Dogger. Ze maken zich hard voor meer inclusief ontwerpen en een openbare ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Luister naar deze nieuwe aflevering, getiteld ‘Overal obstakels’.

Via podcastluisteren.nl: https://www.podcastluisteren.nl/ep/Platte-Grond-13-Overal-Obstakels

Via de website van Platte Grond: https://plattegrondpodcast.nl/seizoen-2

Heleen Schoots, bestuurslid MaculaVereniging, in gesprek met prof.dr. Carel Hoyng.