MaculaVereniging

Regelmatig komen er vragen binnen over Vabysmo (Faricimab) een nieuw middel voor natte macula-degeneratie. Dat de MaculaVereniging tot op heden hier nog niets over op de website heeft staan, heeft te maken met het feit dat dit middel nog maar net in Nederland wordt gegeven en er dus nog niet zoveel ervaringen zijn.

Wanneer wordt dit middel ingezet?
Het middel wordt ingezet bij mensen die nog steeds om de 4-5 weken een injectie krijgen. Meestal hebben zij al verschillende middelen gehad. Dit nieuwe middel kan mogelijk het interval tussen de injecties verlengen. Patiënten met natte macula-degeneratie worden behandeld volgens het Treat & Extend (T&E) beleid. Doel van dit beleid is onder- en overbehandeling te voorkomen. Dat betekent in de praktijk dat men er naar streeft indien mogelijk en verantwoord de tijd tussen de injecties te vergroten.

Hoe werkt dit nieuwe middel
Dit middel herkent en stopt specifiek de activiteit van 2 eiwitten: angiopoëtine-2 en vasculaire endotheliale groeifactor A. Wanneer deze eiwitten in hogere hoeveelheden aanwezig zijn dan normaal, kunnen ze de groei van afwijkende bloedvaten en/of schade aan de normale bloedvaten veroorzaken. Hierdoor lekt vocht in de macula, wat zwelling of schade kan veroorzaken. Dit kan een negatieve invloed hebben op het gezichtsvermogen van een persoon. Het middel kan zich aan deze eiwitten binden en hun werking stoppen en zo afwijkende groei van bloedvaten, lekkage en zwelling voorkomen. Dit middel kan de ziekte verbeteren en/of verergering van de ziekte vertragen. Hierdoor kan uw gezichtsvermogen behouden blijven of zelfs te verbeteren.

Ervaringen
Mocht u dit middel krijgen dan horen we graag wat uw ervaringen zijn. Communicatie@maculavereniging.nl
Lees voor