“Niemand wil toch blind worden? Het weten dat je zeer slechtziend gaat worden maar niet wanneer en steeds weer een stukje zicht verliest, maakt het moeilijk om je erop in te stellen.” Deze woorden zijn van Heleen Schoots, patiënte en bestuurslid van de MaculaVereniging.

Het Radboudumc is intensief onderzoek gestart naar de mogelijk blindheid in het tweede oog van mensen die al aan één oog blind zijn eerder te zien aankomen of te voorspellen voordat de patiënt klachten heeft in het tweede oog. Op 5 juni 2021 zal op het Webinar van de MaculaVereniging dit onderzoek door onderzoeksleider dr. Yara Lechanteur in de schijnwerpers worden gezet. Ook in MaculaVisie nr. 2-2021 wordt aandacht besteed aan dit onderzoek. Op de websites van de MaculaVereniging en de Nederlandse Oogonderzoek Stichting wordt dan gestart met een campagne om meer bekendheid te creëren voor oogonderzoek en daarvoor geld te werven.

Op basis van dit onderzoek kunnen behandelmethoden ontwikkeld worden en tienduizenden patiënten ernstig verlies van kwaliteit van leven en depressies bespaard blijven. Een bijdrage voor het onderzoek van blindheid in het tweede oog kan worden overgemaakt via onderstaande doneerknop o.v.v. Voorkomen blindheid in het tweede oog.