Artikel 2 – Podcast van de maand

Podcast van de maand: in gesprek met prof. Hoyng over maculadegeneratie

Dit interessante en leerzame gesprek met Carel Hoyng heeft veel weg van een hoorcollege: professor Hoyng is hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij kan goed uitleggen. Hij vertelt op een begrijpelijke manier over ingewikkelde dingen.

Ik heb begrepen dat bij leeftijdsgebonden maculadegeneratie (LMD) drie stadia worden onderscheiden. Het begint in een vroege vorm die overgaat in het “gemiddelde” stadium die voortduurt tot in de eindsituatie van ernstige slechtziendheid.

MD ontstaat door een tekort aan zuurstof in het oog. Dan zijn er twee mogelijkheden: of er sterven cellen af (droge MD) of het lichaam organiseert een reddingsoperatie die uit de hand loopt (natte MD). Deze “reddingsoperatie” kan in de hand gehouden worden door injecties in het oog.

Er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar het ontstaan van MD. Wie krijgen het wel en wie niet? Zeker is dat in elk geval drie oorzaken een rol spelen: erfelijkheid, leeftijd en leefstijl. Aan de eerstgenoemde twee kun je niets doen, maar aan de derde des te meer. Zo gezond mogelijke leefomstandigheden zijn heel belangrijk. Bijvoorbeeld gezonde voeding. Er is tegenwoordig zoveel belangstelling voor het verband tussen voeding en gezondheid dat de Consumentenbond onlangs een boek uitbracht over zin en onzin op dit gebied. De titel is “150 mythes over voeding en gezondheid”.

Wie in het bijzonder interesse heeft in de relatie tussen voeding en MD kan op de website van onze vereniging terecht. Wel even zoeken: … over-ons/informatie/publicaties. Hier vindt u o.a. de meest recente uitgave met de titel: “Het oog wil ook wat”.

• Antoni Brack

Beluister de podcast