Artikel 1 – Maand van de Macula

Maand van Macula

Dit jaar in de maand juni houden we voor de derde keer de ‘Maand van de Macula’. De maand is in het leven geroepen omdat we constateerden dat veel Nederlanders nog nooit gehoord hebben van deze oogaandoening en dus ook de eerste verschijnselen niet herkennen. In 2022 bleek uit een onderzoek dat slechts 8% van de mensen ooit gehoord had van deze aandoening. Vandaar dat we deze maand ieder jaar herhalen met een campagne om extra aandacht te vragen voor maculadegeneratie. De maand staat in het licht van het op tijd herkennen van de signalen (zie macula-risicotest).

Op 1 juni is de campagne op social media gestart. Deze campagne is gericht op de 55-plussers. De eerste evaluatie na 10 dagen laat zien dat het bezoek aan de website aanzienlijk is gestegen. Sinds 1 juni hebben 8.500 mensen de link naar “doe de macula risicotest” aangeklikt waarvan 7.000 de test begonnen zijn en 6.100 hen ook hebben afgemaakt.

Naar de macula-risicotest

Mijn gezondheidsgids

In de Nieuwsbrief ‘Mijn Gezondheidsgids’ is als eerste item maculadegeneratie opgenomen met daarin een uitleg over het belang van tijdig herkennen van de signalen bij maculadegeneratie. In het artikel is een link naar de podcast voor de huisarts opgenomen. Doel van deze podcast is te zorgen dat als iemand met signalen van maculadegeneratie komt, de huisarts deze ook herkent. Inmiddels hebben 545 mensen het begeleidend artikel gelezen en 306 mensen de podcast beluisterd.

Lees hier het begeleidende artikel

Luister hier de podcast