Veel gestelde vragen

De MaculaVereniging stelt zich ten doel de kennis omtrent maculadegeneratie zo breed mogelijk te verspreiden onder andere via deze website. Hier vindt u uitgebreide informatie en antwoorden op veel gestelde vragen over MD. Staat uw vraag daar niet bij, dan kunt u die telefonisch of per e-mail aan ons stellen.

Wilt u voortdurend van de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte worden gehouden, dan raden wij u aan lid te worden van de MaculaVereniging. U steunt daarmee blijvend alle activiteiten van de vereniging.

Wie hebben er meer kans op het ontwikkelen van MaculaDegeneratie?

Het verouderingsproces is de grootste risicofactor om MD te krijgen. Vanaf 50 jaar neemt de kans op het ontwikkelen van MD toe. Daarnaast is het bekend dat:

• vrouwen meer kans op het ontwikkelen van MD hebben;
  • roken een verhoogde kans op het ontwikkelen van MD geeft;
  • ongezonde voeding, met name een tekort aan groenten en fruit, de kans op het ontwikkelen van MD verhoogt;
  • bloedverwanten een verhoogde kans op het ontwikkelen van MD hebben, als dit bij ouders of grootouders voorkomt.

Wat is MaculaDegeneratie precies?

MD is de meest voorkomende oogaandoening die leidt tot ernstige slechtziendheid. Met name het centrale gedeelte van het netvlies, de gele vlek (macula), raakt aangetast. De macula is belangrijk voor het scherp kunnen zien. Bij MD raakt men meestal langzaam, maar soms ook in korte tijd, het vermogen kwijt om details te kunnen waarnemen.

Hoe merk je dat je MD hebt?

MD begint met het gevoel dat u minder details kunt waarnemen. Ook het gevoel dat er onvoldoende licht is om goed te kunnen zien, kan een voorbode zijn van MD. Bij de natte vorm van MD treden al snel meer uitgesproken verstoringen van het beeld op. De belangrijkste hiervan is dat rechte lijnen krom of golvend worden waargenomen.Voorbeelden hiervan zijn regels van een tekst die krom lijken te lopen, een geruit oppervlak dat onregelmatig overkomt of een muurplint of raamlijst die geknikt lijkt. Het is daarom goed om regelmatig de zelftest te doen.

Wat zijn de gevolgen van maculadegeneratie?

De gevolgen van MD kunnen zijn dat men:

• vrienden, buren en kennissen in het voorbijgaan niet meer herkent;
  • moeilijkheden krijgt met lezen of dit alleen nog maar kan met hulpmiddelen;
  • moeilijk of niet meer televisie kan kijken;
  • moet stoppen met autorijden of zelfs met fietsen;
  • de treinaankondigingen en de busnummers niet meer (goed) kan lezen;
  • geld- en kaartautomaten niet meer kan bedienen;
  • niet meer zelf boodschappen kan doen.

Wat kan ik doen om mijn ogen te beschermen?

Aan uw leeftijd, geslacht of afkomst kunt u niets veranderen. Wel kunt u helpen uw ogen te beschermen door enkele veranderingen in uw levensstijl aan te brengen.

• Draag een beschermende bril, wanneer u in aanraking komt met ultraviolette lichtbronnen (zon, zonnebank).
  • Gebruik voeding met veel fruit en donkere bladgroenten (spinazie, groene kool, boerenkool).
  • Stop met roken, of beter, begin er helemaal niet aan.
    Beperk alcohol gebruik.
  • De meeste van deze adviezen zijn natuurlijk allang bekend bij iedereen. Het kan echter geen kwaad ze nogmaals te herhalen.

Hoe kan voeding helpen als bescherming tegen maculadegeneratie?

Een klein maar groeiend aantal onderzoeken lijkt erop te wijzen dat voeding een rol speelt bij MD. Het verbeteren van uw voedingspatroon kan wellicht uw gezichtsvermogen verbeteren en degeneratie van de macula vertragen. Wat misschien nog belangrijker is: een aangepast dieet zou kunnen helpen de risico’s op MD te verminderen.

Diverse onderzoeken naar MD richten zich op de rol van een bepaalde groep anti-oxydanten, de zogenaamde carotenoïden (de pigmenten waaraan fruit en groenten hun kleur ontlenen). Luteïne en zeaxanthine, twee van deze carotenoïden, zijn pigmenten die in de macula worden aangetroffen.

Sommige wetenschappers menen dat luteïne en zeaxanthine, vanwege hun gele kleur, bescherming kunnen bieden tegen MD. Ze zouden voorkomen dat te veel schadelijk blauw en ultraviolet licht het gevoelige weefsel aan de achterzijde van het netvlies bereikt en de kegeltjes beschadigen.

Uit recent onderzoek in de Verenigde Staten is gebleken, dat de mensen die veel voedingsmiddelen gebruiken met carotenoïden, in het bijzonder luteïne en zeaxanthine, ruim 40% minder kans op MD hebben dan diegenen die erg weinig hiervan eten. Hoewel er een verband lijkt te bestaan tussen de opname van carotenoïden en MD, is er meer onderzoek nodig om deze informatie te ondersteunen. Intussen kan een voedingspatroon met per dag minstens één portie groente met een hoog gehalte aan luteïne en zeaxanthine, helpen de kans op MD te verlagen. Ook het aantal publicaties over de rol van voedingssupplementen neemt sterk toe. Hoewel wetenschappelijk meer onderbouwing nodig is, kan het aanvullen van de dagelijkse voeding met lutheïne, zeaxanthine en vitamines in sommige gevallen het ontstaan van MD afremmen of zelfs voorkomen.

Wat zijn groenten met veel carotenoïden?

• Rauwe peen
  • Bladsla